Downton Abbey: Kostýmy pod lupou




Dowton Abbey bylo několikrát za své kostýmy oceněno a že zaslouženě. Od zástěry Mrs Patmore až k prošívané večerní róbě hraběnky vdovy - za tím vším stojí Caroline McCall, designerka kostýmů oceněná cenou Emmy.

"(Caroline McCall) Má oko na to, co herečkám sluší. Každému tvaru, stylu i barvě."
            - Gareth Neame, producent


Tam a zase zpátky

Vpravo Elaine Cassidy v Pokoj s vyhlídkou
Některé kostýmy již prošly dlouhou cestu. Oblečení, především z dobových dramat, se schovávají v různých skladech, kde se půjčují. Kostýmy se pak musí různě upravit (případně přišít krajku či knoflík), aby byly fit na herce či herečce, kteří v něm mají hrát.

1920s na omak

Oddělení kostýmů pracuje na plné obrátky již měsíce před začátkem natáčení. Švadleny dbají na historicky přesném detailu. Pracují podle dobových módních magazínů nebo fotek, aby všechno bylo tip ťop.

"Je to neuvěřitelný pocit nosit večerní šaty, cítíte se, jako by jste byly zpátky v čase." 
         - Lily James



Všechny detaily nemusí být z televizní obrazovky vidět, ale kostymérky si zakládají na pravých materiálech, ve kterých se herci  cítí jako v bavlnce a nebo taky ne - v případě zaměstnanců, kteří mají své útočiště pod schody. Každopádně díky kostýmů se herci do svých postav více vžijí a ochutnávají jejich postavení v dvacátých letech.

Svatby 


Ve dvacátých letech byl většinou materiál pro svatební šaty satén nebo krajkovina. Satén obsadila Mary, krajku Edith. McCall se snažila, aby lady Mary vypadala ve svatebních šatech naprosto zářivě a plná jiskry života, protože svatba Mary s Matthewem ji změnila a to k lepšímu. Z hořké uštěpačné slečny se proměnila v příjemnou veselou dámu.
Lady Edith byla celá zahalená v originální vlečce, oblečená v krajkových šatech s motivy květin a krystalků.

"Myšlenka byla, aby si její starší ženich, Sir Anthony Strallan, pomyslel 'Ach můj Bože, jaká krása,' před tím než jí dal košem. Nebylo to ' Nemůžu si tě vzít', ale 'Nemůžu si tě vzít, protože podívej, jak krásná a mladá jsi, jak mnoho toho máš před sebou!', i když nic z toho nebylo řečeno."
           - Caroline McCall o svatebních šatech lady Edith  

Nevěsty nebyly jediné, které vypadaly romanticky. Její sestry a matky měly na sobě nádherné oblečení v tlumené paletě barev a klobouky ozdobené látkovými květinami. 


Po válce

Svět se po Velké válce otevřel nesčetným možnostem a svobodě a dovolil mladším členům domácnosti začít žít a nosit to, co mohou najít v pulzující metropoli - Londýně. 

Oblečení začínají Jazz Age bylo zářivé, volné a kreativní. Objevilo se jak ve skříni lady Rose tak i u Edith. Právě Laura Carmichael se cítí "neuvěřitelně šťastně" v její garderobě a je ráda, že právě její postava může strávit tolik času v hlavním městě. Díky tomu lady Edith tak žije dva životy, jeden v Londýně a druhý na Downtonu, protože oblečení, které nosí ve městě, nemůže nosit doma, neboť jsou docela, jak by řekla hraběnka vdova, skandální.

Nikdy nejste kompletně oblečení bez klobouku

Ať už jdou do kostela či na společenskou návštěvu, dámy z Downtonu nikdy neodcházejí z domu oblečeny na půl. Dokonce i jejich zaměstnanci se nasazují klobou i na malé pochůzky do vesnice. 
Naprostou ikonou pro dvacátá léta se stal Cloche - malý klobouk, který v překladu ze francouzštiny znamená "zvon", byl v té domě módním trendem.
Každý klobouk je pečlivě vybírán pro jednotlivé postavy. Violet, například, nosí své klobouky ve předu na hlavě a v úhlu. Nikdy neuvidíte hraběnku vdovu odcházet z domu v cloche rovným lady Mary, která preferuje jednoduchost v jejích outfitech. Není ani žádným překvapením, že nejvíce výstřední klobouk, který jsme v seriálu viděli, měla na hlavě Cořina matka Martha. 


Muži své klobouky nosili skoro vždy, když šli ven. Opět tady ale hraje sociální postavení ve společnosti. Robertova bílá vázanka může být doplněná cylindrem, což je ovšem něco, co by Mr Carson nikdy nenosil. Gentlemani jako je Robert tak tedy nosili cylindry zato majordómové či komorníci nosili buřinku. 



"Muži si sundávali klobouky, když potkali ženu. Rukavice zapadly do jejich kapes vždy, když vešli do domu."
           - Alastair Bruce, historický poradce

K večeři

Říše vzkvétá a upadá, války jsou vyhrávány a prohrávány - ale Crawleyovi se stále převlékají k večeři. V seriálu byly celkem potřeba 44 večerních rób a to pouze pro dvě epizody ve čtvrté řadě. Každá dáma vlastní šest párů bot za to slečny a paní pod schody jsou rádi, když vlastní jedny či dvě boty na večer.

Království černých kravat



Stejně tak jako dámy se ve svých poválečných šatech cítí uvolněněji, i pánové ve svém formálním oblečením mohou více relaxovat.


Menší požitky 


Látka na šaty byla tradičním vánočním dárkem lady Mary, který dávala své komorné Anně, ale nebyl to jediný přístup, jak přidávat kousky oblečení do její šatní skříně. Pokud si pozorní diváci myslí, že Annino oblečení, co nosí ven vypadá jako to, co nosila lady Mary, není to žádná shoda náhod. Docela často, dámy dávaly jejich obnošené oblečení své komorné nebo jejich zaměstnancům. Na svatbě Mary a Matthewa měla Anna na sobě šaty, které její paní nosila dříve během druhé série.

Na kostýmy se musí s láskou


Jako naše obyčejné tričko či ponožky musí do pračky, stejný úděl se nevyhne ani kostýmům. Musí se ale prát opatrně a poté všechno poškození je hned zašito a opraveno. To se děje po natáčení a před.
Poté jsou uloženy do speciální "velké šatní skříně", která zabírá celou místnost. Kostýmy od válečných uniforem až po malé šatečky lady Sybbie jsou pečlivě označeny a pověšeny na ramínka, ostatně to je práce hlavní šatnářky Asii Macey.



"Všechny kostýmy jsou neuvěřitelné. Když jsme natáčeli scénu u jezera ve Skotsku, všichni pánové byli oblečeny do tvídu a ženy na sobě měly kožešiny a klobouky - to byla nádherné!"
         - Asia Macey



Zdroj: Behind the scenes at Downton Abbey, Emma Rowley - volně přeloženo.

Komentáře

Oblíbené příspěvky