Sherlock Holmes v popkultuře

Sherlock Holmes teď frčí. Proč? V čem spočívá kouzlo detektiva s loveckou čapkou a doutníkem? Taky jsem si kladla tuto otázku a pak jsem na ni přišla. Ono je to totiž tak prosté, můj milý Watsone.




Sherlocka Holmese jsem neměla ráda. Tenhle přechytračený detektiv s loveckou čapkou, velice oblíbený u autorů zjednodušené četby pro studenty angličtiny, pro mě vždy znamenal nekonečnou nudu. Nepočítám kolik hodin jsem strávila nad jeho příběhy a v druhé ruce (nebo spíše záložce na chromu) jsem měla otevřený slovník. The Five Orange Pips jsem v tomto období četla snad třikrát možná i víckrát a vždy ten mizerný detektiv na onu záhadu přišel a po druhém a třetím čtení už i já. Byl to Ku klux klan!  Nuda.  


zdroj: goodreads.com

Pak jsem se  dívala na britské televizní ceny National Television Awards (které by se daly hodně laicky přirovnat k našim českým Týtý). Jako velký fanoušek Downton Abbey jsem držela palce mým favoritům a těšila se, že zopakují úspěch minulého ročníku, jenže nezopakovali... Celý večer by se dal z pohledu fanouška Downtonu popsat jako naprostá tragédie, neboť už od začátku to vypadalo špatně. Nejdříve vyhrál cenu ten týpek z nevyslovitelným jménem, který hraje velkého detektiva v seriálové adaptaci na BBC a posléze celý seriál. Jméno seriálu mě samozřejmě neuniklo. Sherlock měl v té době zrovna odvysílanou dlouho očekávanou třetí sérii, všichni o něm mluvili, vše vyhrával. Tak jsem si řekla, ten seriál přeci nemůže být tak dobrý, takže jsem se podívala na první díl a musím říct, že...byl.


zdroj: bbc.com

O scénář, ale v podstatě i o chod celého seriálu, se starají dva muži a to jsou ti největší obdivovatelé Sherlocka Holmese, kteří se na televizní scéně vyskytují: Steven Moffat a Mark Gatiss. Tito dva muži se rozhodli přenést geniálního detektiva a jeho společníka Johna Watsona do současného Londýna, dát jim smartphony a širší zásobu sprostých slov. Zapálený fanoušek příběhů Arthura Conana Doyla by se zřejmě třásl hrůzou: Sherlock Holmes ve 21. století, to může skončit leda tak ostudou, ale jak jsme všichni zjistili, tak právě naopak, dokonce Sherlock dokázal přesvědčit mě, naprostého anti-holmesiana, začít mít Holmese opravdu ráda.

zdroj: bbc.com


Nezapírám, že na tom mají veliký podíl zvláště Benedict Cumberbatch (to je týpek s nevyslovitelným jménem) a Martin Freeman, který ztvárnil jeho společníka Johna Watsona. No není divu, jsou spolu kouzelní. Musím také vyzdvihnout profesionální kinematografii, která je na televizní produkci velice, ale velice dobrá. Je vidět, že BBC vidí v tomto projektu velký potenciál a nebojí se do něj vložit větší množství peněz. Od kamery přes soundtrack až k efektům v podobě esemek či sherlockových dedukcí. Vše funguje na jedničku.

Martin Freeman a Benedict Cumberbatch
zdroj: bbc.com

Naprosto očarovaná prvním dílem jsem tedy zasedla k počítači a stejně tak jako John si Sherlocka ještě jednou vygooglovala a zjistila všechny ty známé věci z oblasti velkého detektiva, které mi byly do té doby neznámé, například, že Sherlock Holmes ve skutečnosti nenosil deerstalker, neboť mu ho překreslil ilustrátor, neříkal Jak prosté (nebo Elementary). Tato fráze se ve skutečnosti objevila až v jednom z prvním filmů.


Jude Law a Robert Downey Jr.
zdroj:www.aceshowbiz.com

To mě přivádí k tomu, že postava Sherlocka Holmese se na filmových plátnech či televizi objevila již přes 250krát. Detektiv prostě tvůrce inspiruje a zvláště v současné době se viktoriánské detektivky těší veliké oblibě. Dalo by se říci, že šílenství odstartovala filmová série s Robert Downey Jr., která zatím sčítá dva díly, ale slyšela jsem, že se připravuje třetí. Jako akční film si Sherlock Holmes (posléze jeho druhý díl s přídomkem Hra stínů) se nevede vůbec špatně, ale se Sherlockem Holmesem film nemá nic společného. Přestože Sherlock Holmes není žádné tintítko a sám se věnoval boxu, Robert Downey je více zápasník kung fu nežli detektiv. Samotná dějová zápletka nebo spíše časová linka obou filmů je také dosti šílená, jednu chvíli to vypadá, že Sherlock se nachází skutečně ve viktoriánském Londýně, o dva scény později, jako bychom byli ve druhé světové válce. Ovšem chemie mezi Holmesem a Watsonem (kterého v tomto případě hraje úžasný Jude Law) je k nezaplacení.

Viktoriánský speciál seriálu Sherlock - The Abominable Bride

Po natočení snímku Sherlock Holmes přichází v  roce 2010 nezávisle na sobě v televizní série od BBC. Steven Moffat a Mark Gatiss zpočátku nebyli jisti, zda má cenu přivést k životu další adaptaci slavného detektiva, ale nakonec se dva fanoušci dali do práce a v roce 2009 vznikl pilotní díl k seriálu Sherlock. BBC dala celému projektu zelenou, ba i více než to. Nechala tvůrce přepracovat původní plán klasické série a poskytla jim větší finance. Ze Sherlocka se tak stala minisérie o třech dílech, které by se dali přirovnat k plnohodnotným filmům.  V létě 2010 byl odvysílán první díl Study in Pink (Studie v růžové), což je samozřejmou narážkou na Holmesův první případ Study in Scarlet (Studie v šarlatové). A tak začalo šílenství, které z Velké Británie propuklo do celého světa. The Game is on! (nebo chcete-li The Game is afoot!) -  v obou případech přeloženo jako Hra začíná!

Johny Lee Miller a Lucy Liu v seriálu Elementary
zdroj: CBS

Člověk nemusí být ani Sherlock Holmes, aby vydedukoval, že detektivní konzultant (jediný svého druhu) je zrovna in. Na to přišli i producenti americké televize CBS a na podzim roku 2012 se na televizních obrazovkách objevila druhá adaptace Sherlocka Holmese ve 21. století, která navíc detektiva přestěhovala do pulzujícího New Yorku, aby se více zavděčila americkým divákům a to je seriál Elementary (česky přeloženo jako Sherlock Holmes: Jak prosté). Upřímně, už jen s těchto řádků lze vyčíst, že tento seriál v lásce nijak nemám. Zasazení děje do velkého jablka bych ještě nějak skousla, ale že tvůrci udělali z Johna Watsona Joan Watson(ovou), to je už i na mě moc. Všem musí být jasné, jak tento seriál skončí. Co jsem se naučila, tak že Sherlock je rozhodně mnoho věcí, ale není prvoplánový. Mnohem větší legrace je fandit (nebo tvz. shipovat) Johnlock, to jest věřit, že John a Sherlock se dají dohromady i v seriálu od BBC. Můžete se smát, ale já bych se nedivila, kdyby to nakonec byla pravda. Pro samotné tvůrce je velikým vzorem snímek Billyho Widera The Private Life of Sherlock Holmes z roku 1970, kde Sherlock Holmes přiznává, že gay. I sám Mark Gatiss je otevřený gay a nebojí si o této tématice mluvit ani psát. Příznivci Johnlocku mají nastudovanou celou sérii a vycházejí z toho velice zajímavé konspirační teorie, které, přiznávám, jsou leckdy přitažené za vlasy, i když ne všechny...ne všechny.

zdroj: CBS

Když se ale vrátím zpět k Elementary, tak tento seriál se nyní těší veliké oblibě. Spíše ovšem uspokojí ty, co mají rádi kriminálky a nezajímá je, zda záhadu řeší Sherlock Holmes či detektiv XX. Britská televizní série se čím dál tím víc zabývá osobností Sherlocka Holmese než skutečnými případy, což spoustu diváků nechává v rozpacích (za mě ovšem palec nahoru).  Fanoušci kánonu či série od BBC nad Elementary tedy spíše skřípají zuby, přesto má Elementary nad Sherlockem značnou výhodu a to, že existují dokonce i nové díly a to je, myslím si, veliké plus. Ne nadarmo se ale říká, že na kvalitu je třeba si počkat, a tak BBC sází na kvalitu a na kvantitu a nechává fanoušky na nové díly čekat i dva roky.

zdroj: https://paperbackrevolution.files.wordpress.com

Sherlock Holmes je zkrátka nesmrtelný a to dokazuje i to, že čím dál tím více autorů si propůjčuje jeho postavy a nebo se jimi alespoň nechají inspirovat. Namátkou můžu zmínit nedávno zfilmovanou knihu Mr.Holmes od Mitche Cullinse, kde si stárnoucího detektiva zahrál sir Ian McKellen. Kniha je ale zrovna příkladem, kde se to moc nepovedlo. Viděla jsem film i četla knihu a musím říct, že překvapivě film byl drobátko lepší, ale to snad pravděpodobně díky Ianu McKellenovi. Naopak poklonu by si zasloužila kniha V krajině mrtvých mužů od Roberta Ryana, který věnoval svoji pozornost Johnu Watsonovi, z něhož se stává vojenský lékař, který vyráží pomáhat na frontu během první světové války a mezitím si vyřeší i jednu záhadu, se kterou mu pomáhá vnitřní hlas jeho bývalého společníka. Kniha nedávno vyšla i v českém překladu a já jedině doufám, že vyjdou i další díly.


Mnohokrát děkuji Stevenovi Moffatovi a Marku Gatissovi za to, že mě uvedli do světa Sherlocka Holmese a přiměli mě mu dát šanci. Už to budou dva roky, co jsem shlédla první díl Sherlocka a od té doby je Sherlock vždy po mém boku a to ať už na zdi na plakátu, či svírám propisku, kterou mi kamarádka dovezla z Musea Sherlocka Holmese nebo je u mě v kabelce schovaný v za deskami v řádkách a písmenech. Sherlock Holmes a John Watson jsou u mě vždy zvaní.

Přečtěte si můj článek o Arthuru Conanu Doylovi na Anglomanie.cz 

Komentáře

Oblíbené příspěvky