Hudba z Downton Abbey

Prvně klikněte zde. Slyšíte to? Krásné smyčce symbolizují honosnost Downtonského panství, zatímco jemné piáno představuje nervozitu z nového místa, alespoň tak to popsal John Lunn, autor soundtracku k Downton Abbey. Pokud máte rádi hudbu z Downton Abbey jako já, tak pokračujte ve čtení a nepřestávejte poslouchat.


Když seriál nebo film nemá dobrý soundtrack, je to jako by neměl duši, říkávám. Hudba vás provází celým seriálem a její téma by mělo být bohaté. Prožívá pády, vzestupy a lásky postav, mění nálady. Když seriál nemá dobrý soundtrack, většinou mě nudí. Hudba udává v seriálu dynamiku, také se vám tak zatají dech, když uslyšíte ty staré známé housle?

 Každá postava, popřípadě pár, má svoji melodii (Najděte si v playlistu třeba An Ideal Marriage, téma Matthewa a Mary. Většinou se to dá odhadnout, ale například od půlky Fashion zní téma Lady Edith, tedy to jedno z prvních.), ale třeba také každá větší událost má svůj soudratck (Love and the Hunter je například pro lov v první sérii), no pak jsou tady různé variace základního téma, což je soundtrack pro majestátné Downton Abbey.



Jak jsem již říkala, veškerou hudbu k Downton Abbey napsal génius jménem John Lunn. Pokud se ve filmové hudbě alespoň trošku orientujete jistě znáte velká jména jako Hans Zimmer, což je doslova továrna na soundtracky a to ještě pracoval na některých, které nejsou spojená s jeho jménem (např. pomáhal Johnu Powellovi s skládáním hudby k Jak vycvičit draka) nebo třeba autor slavné melodie z Hvězdných Válek či k Indiana Jonesovi John Williams, ale pochybuji, že o Johnu Lunnovi jste slyšeli. Já nechci nechci žádného skladatele škatulkovat, pro mě jsou géniové všichni, neboť naprosto obdivuji každého, kdo dokáže složit jakoukoliv melodii.

Soundtrack, který známe ze seriálu nahrál The Chamber Orchestra of London, ale vzniklo také mnoho coverů, z nichž jeden je dokonce od The City of Prague Philharmonic Orchestra neboli Filharmonici města Prahy. Vánoční slavnostní téma (tady a tady), které bylo nahráno pro vánoční desku plnou koled (některé zpívaly i Elizabeth McGovern nebo Julian Oveden), ale  kousky třeba také zazněly i v loňském a předloňském vánočním speciálu, nahrál The Budapest City Orchestra.
I když se to může zdát na první poslech stejné, při druhém poslechu uslyšíte, že každá verze má své osobité kouzlo.

Zatím byly vydané tři alba ( včetně onoho vánočního), takže soundtracky ze čtvrté a páté série si zatím do iPodu ( nebo v mém případě Powerampu nedáte). Na internetu jsem ale nalezla pár nových kousků včetně mé milované melodie ze Vánočního speciálu roku 2012, kdy se Crawleyovi vydávají na cestu na Vysočinu.



Tak doufám, že se vám článek líbil. Jsem tak hudbou posedlá a soundtrack k Downton Abbey miluji a vždy mám velikou radost, když se v seriálu objeví nová melodie. Downton sice letos skončí, ale já rozhodně budu jeho úžasný soundtrack poslouchat nostalgicky dál.

Komentáře

Oblíbené příspěvky