Downton Abbey Season 6: Episode 5 review

!Spoiler!
VAROVÁNÍ: V TÉTO EPIZODĚ SE OBJEVUJÍ NATURALISTICKÉ OBRAZOVÉ ZÁBĚRY.
V TÉTO RECENZI SE ŽÁDNÉ OBRAZOVÉ ZÁBĚRY KRVE NEVYSKYTUJÍ!

Pokud vás nevystrašil můj děsivý úvod, můžete si jako každý týden přečíst moji recenzi, jen ta bude tentokrát dost odlišná od ostatních. Původně jsem chtěla psát, jak je všechno perfektní. Epizoda začíná nádhernými panoramatickými záběry na Downton a okolí, moje srdce hned zaplesalo. Ještě ale něž pátý díl začal, ITV prohlásila, že epizoda obsahuje šokující scény. Při tomhle varování jsem ovšem pouze laxně nadzdvihla obočí. Zatímco ITV se poučila, já ne. Celý díl jsem se pokoušela, co by to tedy mohlo být. Mohlo to být násilí, nahota či hodně silné vulgarismy. Proto bych nebyla překvapená, kdyby se po polibku Bertieho Pelhama s Lady Edith, která právě do svého časopisu přijala první ženskou editorku, toho stalo ještě mnohem mnohem víc...ale ono nic.

Tak jsem se zaměřila na novomanželské hrdličky Carsonovi. Majordóm a hospodyně řeší svoje problémy v ráji, neboť               Mr Carson a vlastně (i Mrs Hughes-Carson) zjistil/a, že doma už nedostane jídlo jako od maminky a ještě ke všemu je na studeném talíři. Pohled jeho manželky byl opravdu zabijácký, tak co kdyby se to zvrhlo na házení oněch tupých nožů...ale ono nic.

A pak tady máme Batesovi, ti jsou vyslovený magnet na šokující scény, ale místo toho se z toho vyklubala velmi příjemná roztomilá chvilka. Mr Bates se již těší až se stane tatínkem, zatímco Anna se ještě příliš těšit nechce, přece jenom nic není jisté, ale Mr Bates udělá cokoliv pro své dítě a ženu, i kdyby se sebe měl udělat hlupáka.

Chvíli jsem si myslela, že o šokující scény by se mohli postarat Andy s Thomasem. Nový lokaj, který si nenápadně namlouvá Daisy, slíbil Mr Masonovi, že mu pomůže s chovem prasat, na kterých velmi záleží Lady Mary, Farmář mu tedy dal nějaké knihy, jenže ouha...Andy neumí číst. Jsme sice v roce 1925, ale gramotnost tehdy sice již byla běžná i v těch nejnižších, jenže Andy se to prostě nějak nenaučil. Thomas ho přistihne při činu (nebo spíše nečinu) a rozhodne se mu pomoci. Andy také si zjistil, proč se kolem něho žádné nápadnice nemotají, proto byl také se začátku k němu zdrželivý, ale teď - doufám - tohle nepříjemné tajemno mezi nimi prasklo.

Lady Mary se s Tomem vydala na závody Henryho Tabolta. Přestože mají každý jiné zájmy, velice jim to spolu ladí. Konečně je na obzoru nápadník, kterého si Mary opravdu zaslouží.

A teď se dostáváme k tomu. Ještě před tím něž jsem začala psát tuto recenzi, jsem si přečetla různé recenze s předních televizních internetových magazínů. Dojmy o této epizodě byly samozřejmě hned na prvním místě a musím říct, že se mírně liší a spíše převažuje negativní postoj.

Hraběnka vdova si pozvala na Downton ministra zdravotnictví Nevilla Chamberlaina, kterého si hned převzala do svých spárů, neboť jsou vlastně příbuzní, když kmotr jeho manželky byl její zesnulý manžel Lord Grantham starší. A ona večeře, která následovala, již fanoušci přejmenovali na červenou, jako narážku na Game of Thrones. Diváci (včetně) mě se nechali začátkem série uchlácholit svatebními přípravami a mluvení o miminkách, že dočista zapomněli na Robertův žaludeční vřed. Hrabě se rozhodl, že ono se to nějak podá, jenže u stolu mu vřed praskl, úplně zbledl a paradoxně před ministrem zdravotnictví z něho doslova začala stříkat krev a pak padl k zemi. Kdybych recenzi psala hned po shlédnutí dílu, jak tomu udělala Ellie Warker-Arnott z Radiotimes, vypadalo by to asi trochu jinak, neboť se mi poprvé u Downtonu stalo, že by se mi chtělo zvracet o omlet zároveň.

Takto bylo názorně ukázáno, proč se nedívám na horory. To proto, abych se nemusela dívat na krev, když zrovna nemusím. Dělá se mi při pohledu na ni špatně. A proč se dívám na Downton Abbey namísto hororů? ABYCH SE NEMUSELA DÍVAT NA KREV. Musím říct, to bylo opravdu nečekané. U hororů jste alespoň připraveni, že nějaké takovéto scény uvidíte, podepíšete jakousi nepsanou smlouvu, že jste s tím srozuměni a díváte se na něj na vlastní nebezpečí a to ještě pokud je to nějaký béčkový horor, tak se i možná zasmějete, jak je to hloupě udělané, ale tady v Downton Abbey, to působí, jako by uprostřed disneyovky převzal režii Tarantino.

Sam Warner z Digitalspy píše, že to až moc přepískly a scéna působí spíš jako sebeparodie. No, nechybělo málo a ano. Krvák v dobovém dramatu je dosti nepatřičný (navíc: zvládli španělskou chřipku natočit normálně). Nevím, v čem byl problém. Zda chtěli ukázat, že Downton není jenom seriál pro babičky (což dobře vědí, že není) a nebo se jim prostě zdála tato série nudná, nedokážu říct, každopádně to dost zkazilo celkový dojem ze série.

Nejsem nějaký fanoušek šokujících scén na Downton Abbey, ale nevadí mi, pokud mají nějaký hlubší smysl, nějaké poselství. Sybilina smrt měla ukázat, že kdysi nebylo zdravotnictví jako je tomu dnes a že ženy umíraly tak mladé. A také, že lidská hloupost je největší zlo. Se znásilněním Anny jsem také zprvu nesouhlasila a byl to šok ještě větší než dnes (tedy včera), ale Joanne to zahrála brilantně a opravdu ukázala, že takové věci se děly a dějí se a stále jsou tabu. Ale tohle to. Tohle byl opravdu krok vedle. Na scénu jsem se před chvilkou podívala ještě jednou a musím říct, že když o ní víte, ztlumíte zvuk na minimum a zavřete oči, tak se to dá zvládnout. :-)

A samozřejmě - HRABĚ ŽIJE!