Recenze: The Danish Girl (Dánská Dívka) (2015)

Dánská dívka byl snad můj neočekávanější film roku a tomu nahrává i to, že jsem se do kina Scala vydala hned na premiéru. Už v době, kdy přišel film do českých kin, byl snímek již nominován americkou akademií včetně obou hlavních protagonistů: Eddieho Redmayna a Alicie Vikander. O to víc to vypadalo slibně, a tak jsem se nemohla dočkat až Dánská Dívka dorazí i do České republiky. A nezklamala.

Velká Británie (2015)
Režie: Tom Hooper
Knižní předloha: Dánská Dívka od David Ebershoff
Kamera: Danny Cohen
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Ben Whishaw, Matthias Schoenaerts a další

Příběh popisuje proměnu tichého a skromného malíře Einara Wegenera do svého pravého já: Lily Elbe. V naší společnosti transsexualita již není tabu, jak tomu bývalo kdysi, přesto filmů a obecně informací o této nemoci, kdy se muž či žena narodí do těla opačného pohlaví, je stále málo a lidé si je často zaměňují s transvestity, což jsou muži či ženy, kteří se pouze převlékají do oblečení opačného pohlaví, ale necítí se být jimi. Z čehož vycházely i dost trapné situace v kině, kdy se diváci smáli situacím, kdy si Einar zkoušel ženské oblečení či toužil, aby mu jeho žena Gerda půjčila jeho košilku na spaní.

Vlastně to vše začalo jako nevinná hra, jak to popisují i postavy, kdy se nedochvilná herečka místního divadelního souboru v Kodani nedostaví Gerdě (stejně jako její manžel, i Gerda je malířka, ale zatímco Einar je uznávaný dánský malíř malující krajinky, Gerda maluje portréty na zakázku a zatím takového věhlasu nedosahuje) na sezení, a tak využije svého manžela, aby jí dělal modela. Navlékne Einara do punčoch a kramfleků a natáhne přes něj šaty. A stalo se, co se dalo čekat, Einarovi se dámské šaty zalíbí, takže dále přibude paruka s líčidly, noční košilky, nové dámské šaty...

Redmayne i Vikander předveli úžasný výkon. Kritici sice hovoří o tom, že Redmayne na Oscarech nemá moc šance díky silné konkurenci (čtěte: akademici se rozhodli, že konečně udělají DiCapriovi radost a vrazí mu toho jeho vytouženého zlatého panáka, nechají mu pět minut dlouhou děkovačku, senzaci v novinách a bude pokoj). Každopádně jak měl v Theory of Everything hodně prostoru, neboť Felicity Jones mu ho udělala, Vikander rozhodně nehrála žádnou hysterku, ale dámu, co je odhodlaná zatnout zuby a dopřát jejímu manželovi to nejlepší. Gerda byla zahrána skvěle a je dost pravděpodobné, že svoji nominaci Vikander i promění.

Eddie Redmayne a Alicia Vikander

Redmaynův talent se ale nezapře (to všichni ví). Nejvíce ho ale obdivuji v tom, jak je schopný se zhostit tak těžkých rolí s takovou grácií. Projekt The Danish Girl dlouho zůstal stát a bez Eddieho Redmayna by se asi znovu nerozjel (dokonce se uvažovalo i o takových absurditách, kdy Lily měla být zahrána ženou, která by se akorát v první části filmu převlékala za muže, což musíte uznat, by působilo dost parodicky). Celý snímek byl silný, velice dobře zpracovaný, ale obzvláště musím vypíchnout zrcadlové scény. V první, kdy Einar stojí v kostymérně a objevuje Lily a v druhé se naopak Lily loučí s Einarem. Jsou to kouzelné scény, surově krásné, při nichž  nezůstane oko suché ( i když se přiznám, že jsem slzela půlku filmu).

Eddie Redmayne se proměnil v krásnou ženu

Technicky má film nádhernou kameru, velmi dobrou výpravu neboli skvělé lokace a kostýmy. Povedl se také soundtrack od Alexandra Desplata, i když jeho hudba ke Imitation Game byla více zapamatovatelná (a soundtrack si pouštím do dnes). Hudba se ale musí odvíjet filmu, tudíž soundtrack k The Danish Girl je elegantní a křehký jako Lily sama.

Z filmu jsem opravdu nadšená. Našla bych drobné nedostatky, ale nebudu hnidopich, a proto se zaměřím jenom na věci kladné. Eddie převedl úžasný výkon (zda bude Oscarový se dozvíme 28. února). Perfektně odvedená práce, doufám, že neznalci si uvědomí, kdo tito lidé jako Lily jsou a jak to mají těžké.

Písnička dne:

ThePianoGuys: Hello / Lacrimosa (Mozart)